הישנים, יעל פרנק

ברונזה ואבן

מיקום: מנחם בגין 151

אוצרת: ורדית גרוס

דצמבר 2023

מיקום הפסל (בקירוב) והסביבה

פרטים נוספים מתוך אתר העירייה (דצמבר 2023):

 

"הפסל מציג זוג חתולים ענקיים ישנים, יצוקים ברונזה, וזוג בסיסי אבן עם החריטה ״כן״ ו״לא״.
בערים מערביות רבות פסלי אריות מוצבים כ״שומרים״ סביב אנדרטאות, בחזיתם של מבני תרבות ודת, ספריות, ואוניברסיטאות. הם מסמנים את הכניסה, והופכים להיות חלק מהבניין או הכיכר שבהם הם מוצבים, מקבלים תכונות אנושיות ושמות על ידי הציבור שסובב אותם, מסמלים את אותם הערכים שעליהם רצוי לשמור – ידע, חכמה, סבלנות, עוצמה, ונחישות. הפסל מתייחס למסורת של אנדרטאות עם שינוי קל ובבדיחות מסוימת. באחת הכניסות לתל אביב, הפכו האריות לחתולים, ונרדמו בשמירה.
הפסל ממוקם בקרן הקריה, הצומת החדשה וההומה של שאול המלך פינת דרך נמיר. קרן הקריה ממוקמת בואכה הכניסה או היציאה ברכבת הקלה ממוסדות מדינה, תרבות, תאגידים, היסטוריה, ידע, כוח – משרדי ממשלה, בסיס הקריה, מוזיאון תל אביב, האופרה, איכילוב, מידטאון, תחנת רכבת מרכז, עזריאלי, ובשנה האחרונה גם צומת מפגש מרכזית של מחאה וביטוי דמוקרטי אזרחי אליה התנקזו מידי שבוע רבבות בדרכם להפגנות בקפלן, ובחודשים האחרונים בדרכם לכיכר החטופים.

יעל פרנק בילתה שעות רבות בהתבוננות ממבט הציפור על הצומת הזו ממרפסת בקומה גבוהה שמשקיפה מזרחה בשנה וחצי בהן התגוררה בבניין מגורי הסגל של איכילוב. משם היא דמיינה שהאריות בתל אביב יהפכו לחתולים, וכך נולדו "הַ י שֵׁ נ י ם", זוג חתולים עשויי ברונזה מונחים על פדסטל קלאסי, שבצומת הגדושה והאינטנסיבית בגב הקריה בתל אביב הם פשוט נרדמו בשמירה – מנמנמים על גבי שני מונחי היסוד הבסיסיים ביותר באתיקה שעליהם היו אמונים לשמור, וחרוטים על השיש למרגלותיהם – ״כן״ ו״לא״. הולכי רגל ורכבים חולפים על פניהם בדרך פנימה והחוצה מהעיר, במסדרון שמוביל בד בבד אל ׳המדינה׳ אל ה׳עיר׳, אל ה׳היסטוריה׳ ואל ה׳תרבות׳.
חתולי הרחוב, תושבי קבע על מדרכות תל אביב-יפו, מהווים השראה בעבודות נוספות של פרנק מהשנים האחרונות. העבודה "הַ י שֵׁ נ י ם" מנציחה אותם בתור השומרים הישנים, המצחיקים, האדישים, החינניים וחסרי האחריות שאמונים על טשטוש ההבחנה בין ״כן״ לבין ״לא״."

מתוך חשבון האינסטגרם של יעל פרנק

חג שמח

למעבר לאינסטגרם – לחצו על התמונה

דילוג לתוכן